Arte dei Suonatori
Sinds 2002 is Bas lid van dit Poolse orkest. Na zijn eerste project, in
november 2002, waarin
vioolconcerten van Bach met Ryo Terakado op het programma stonden, is dit orkest
een steeds belangrijkere plaats gaan innemen in het muzikale leven van Bas. De
bijzondere sfeer, de onvergelijkelijke muzikale inzet en het constante hoge
niveau zorgen telkens weer voor een speciale ervaring. Arte dei Suonatori bestaat
nu ongeveer 10 jaar en is opgericht door jonge Poolse musici. Zij bedachten dat het
interessanter was om de musici waarmee ze in het buitenland cursussen volgden en
muziek maakten, uit te nodigen om in Polen te komen spelen. Aldus startten ze een
"eindeloos festival Oude Muziek Persona Grata" in Polen. De persona grata is
iedere keer een andere bekende uit de wereld van de oude muziek, dat kan dus een
instrumentalist of vocalist zijn, maar ook een dirigent. De
lijst met gasten is
inmiddels onafzienbaar en het orkest heeft inmiddels een heel duidelijk eigen
klank en speelstijl ontwikkeld die met geen westers orkest is te vergelijken.
Gastoptredens in West Europa zijn steeds frequenter en intussen zijn er
succesvolle cd-opnames gemaakt voor grote labels zoals Channel Classics, BIS and
Alpha. Naast de serie Persona Grata organiseert Arte dei Suonatori jaarlijks
terugkerende muziekfestivals in Poznan en Wroclaw en in het
prachtige barokke seminarium Paradyz, vlak over de grens bij Frankfurt a/d Oder.
Trio Van Bruggen-Van Hengel-Veenhoff Na
jaren in verschillende samenstellingen te hebben gemusiceerd besloten Bas van
Hengel, Nicole van Bruggen-Harris, klarinet en Anneke Veenhoff, fortepiano in 2002 als vast trio te
gaan spelen. De eerste openbare optredens ihkv het Internationale Van Wassenaer
Concours werden meteen beloond met een derde prijs van de jury en bovendien de
prestigieuze Publieksprijs. Speciale aandacht krijgt de "herontdekte" tijdgenoot
van Beethoven Anton Eberl. Kamermuziek van deze componist werd inmiddels
opgenomen voor het jonge Duits/Belgische label Ramée. De zoektocht naar vergeten
muziek en onbekende componisten uit de vroege negentiende eeuw gaat door...
Ensemble Phoebus Amsterdam
Dit barokensemble werd tijdens de studie van de leden aan het Sweelinck
Conservatorium opgericht door Tilman Gey - klavecimbel, Bas van Hengel en Jobst Harders
- traverso. Later
voegde zich bij deze groep violist Makoto Akatsu. Het repertoire van Phoebus ligt
voornamelijk in de hoogbarokke Duitse muziek, Bach en zonen en Telemann, maar
ook het Franse repertoire is vertegenwoordigd met werken van d'Anglebert,
Couperin en Leclair.
The Northern Consort
Na
verhuisd te zijn naar het Groningse Haren intensiveerde het contact van Bas met
de Groningse musici Hanneke Wierenga, viool en Vincent van Ballegooijen, hobo.
Zij hadden inmiddels een serie opgezet in de stad met zgn. gastconcerten. In de
maandelijkse serie wordt in wisselende samenstelling muziek uit alle
stijlperiodes uitgevoerd, met als constante factor het gebruik van originele
instrumenten. Bovendien wordt altijd gezocht naar een combinatie van
verschillende kunstvormen, zoals literatuur en poëzie, beeldende kunst en
theater. Inmiddels is samengewerkt met Thomas Rosenboom, Philip Freriks, Beno
Hofman, Peter de Groot, Paul Komen, het Egidius Kwartet, Marc Pantus e.v.a.
Ensemble La Clementina In 1999 besloten Makoto Akatsu en Bas van Hengel samen een ensemble te vestigen waarmee de muziek van Luigi Boccherini zou worden uitgevoerd. De basisbezetting van La Clementina is strijkkwartet, maar het is desgewenst uit te breiden tot oktet of in te krimpen tot duo. Zwaartepunt ligt bij de werken van Luigi Boccherini, o.a. zijn wonderschone Stabat Mater is een aantal malen uitgevoerd met sopraan Henriette Feith. Ook onbekendere klassieke- en vroeg romantische componisten staan op het programma, zo speelde La Clementina in 2002 en 2004 een strijkkwartet van Luigi Cherubini. Natuurlijk krijgen ook bekendere componisten zoals Mozart, Haydn en Beethoven de aandacht die ze verdienen.
Barokensemble De Swaen is een van de meest opmerkelijke ensembles die de laatste jaren in het Nederlandse oude muziekcircuit zijn ontstaan. Sinds een aantal jaren voert De Swaen maandelijks in de Lutherse Kerk aan het Spui in Amsterdam een cantate van Johann Sebastian Bach uit, aangevuld met werken van Bach's tijdgenoten of voorgangers in de Noord-Duitse barokmuziek. De uitvoeringen kenmerken zich door een zeer gedegen musicologische onderbouwing en het gebruik van instrumenten en stemmingen die zo dicht mogelijk liggen bij die uit Bach's periode. Verder worden alle werken ovpp, oftewel one voice per part uitgevoerd, zowel vocalisten als instrumenten zijn volledig solistisch bezet, bij de vocalisten is hierdoor geen onderscheid tussen "koor"- zangers en solisten. Deze compomisloze aanpak, gecombineerd met de grote musiceervreugde maakt het een feest om van tijd tot tijd met De Swaen te mogen spelen.